Neden İnternet Reklamcılığı?
Tarih : 11.6.2015 Okunma Sayısı : 8514İnternet reklamcılığı satışlarını arttırmaktan, markanızın ve ürünlerinizin bilinirliğini geliştirmeye kadar sonsuz sayıda fırsat sunan pek çok araca sahiptir. Öncelikle İnternet reklamcılığı'nın “ne tür imkanları nize sunduğu” sorusunu madde madde cevaplayalım.
1. ERİŞİM
Dilerseniz kiltlesel erişim, dilerseniz özel bir hedef kitle... İnternetle her ikiside mümkün...
Haber almaktan arkadaşlarımızla iletişime, bilgi edinmeye kadar günlük yaşamın her alanına hükmeden yeni bir araca sahibiz artık. İnternet... IAB Türkiye İnternet Ölçümleme Araştırması’nın verilerine göre Türkiye’de 12 yaş üstü internet nüfusu 25 milyona erişmiş durumda. Üstelik bunun yaklaşık 18,5 milyonu 35 yaşın altında, yani tüketim potansiyeli en yüksek kesim.
Bu rakamlar, reklamcıların tek bir mecrayı kullanarak çok sayıda kullanıcıya mesaj iletme imkanına sahip olduğunu, aynı zamanda kişiye özel iletişim yapabilme becerisi kazandığını ortaya koyuyor. Özetle, internet reklamcılığının sunduğu gelişmiş hedefleme tekniklerinden yararlanırsanız bu geniş kitle içerisinde özel ilgi alanına sahip kişilere odaklanabilir, arama bazlı reklamlardan görüntüleme bazlı reklamlara, gelir ortaklığı modellerinden olası alıcıların belirlenmesi sürecine kadar kullanılabilecek reklam seçeneklerini ekleyerek, ‘kusursuz iletişim’ yapabilirsiniz.
2. MARKALAŞMA
Etkileşim düzeyinin en yüksek olduğu mecrada markalaşma imkanı...
İnternetin doğrudan tepki alınabilen ideal bir reklam ortamı olduğunu; gösterimleri, tıklamaları ve geri dönüşleri birebir ölçebilmenin, kampanyaları optimize etmeyi ve yatırımın geri dönüşünü (ROI) maksimum düzeye çıkarmayı sağladığını bilmeyen kalmadı. Buna ek olarak son dönemde, internetin aynı zamanda etkin bir marka reklamı aracı olduğu da keşfedildi.
Online video reklamlarının, içerik öncesi ve sonrası yayını, normalde TV ile ilişkilendirilen marka odaklı reklamların internet mecrasında da kullanabilmesini sağladı. Buna özelleştirilmiş arka planlar, billboardlar ve yarım sayfa reklam gibi, yeni formatların da eklenmesiyle, markalar internette daha önce olmadığı kadar etkileyici reklamlar yapabilir hale geldi. Böylece internet reklamcılığı 2008’le 2010 yılları arasında yaklaşık %200 oranında bir büyüme kaydetti.
Bütün bu faktörler, online gösterim bazlı reklamların (display) değişmesine yol açtı. Şimdilik kullanıcının doğrudan aksiyona geçmesini gerektirmeyen bu değişim, daha çok marka bilinirliği ve satın alma niyeti oluşturmaya odaklanmış durumda.
Bu gelişmelere paralel olarak pazarlama iletişimcileri, internet reklamcılığının sadece tıklama oranlarından ibaret olmadığını da keşfetti. Bir internet reklamının başarıya ulaşması için, kullanıcıların mutlaka anında harekete geçmesi gerekmiyor. TV, açıkhava, basın ve sinema reklamlarında olduğu gibi internet, markalaşma açısından uzun vadeli ve olumlu bir etkiye sahip. Buna başarılı editoryal içerikleri ve sadık kullanıcıları da eklersek markalar için mükemmel sonuçlar elde etmek için ‘ideal reçete internet’ diyebiliriz.
İntenette markalaşma süreçlerini derinlemesine incelemek isteyenlere, IAB’nin Online Markalaşma Araştırması’nı ( http://www.iabuk.net/video/lucozade-building-brands-online-trilogy ) incelemelerini öneririz. Nestle, Starbucks, GSK gibi markaları da içeren araştırma hızlı tüketim malları (FMCG) kategorisinde reklamverenlerin interneti nasıl kullandığını, markalaşma ve marka konumunu yeniden belirlemek için internetten nasıl yararlandığını ortaya koyuyor.
3. UYGUNLUK
Doğru hedef kitle için doğru reklam ya da kişiye özel reklam...
İnternet, diğer reklam mecralarına kıyasla reklamlarınızı çok daha etkin şekilde özelleştirmenize imkan verir. Markaların, sözkonusu ürün veya hizmetle ilgilenme olasılığı en yüksek kitleye ulaşmasını sağlar. Aşağıda internet mecrasının ‘yeteneklerine’ ilişkin bazı örnekler görebilirsiniz:
Bağlama dayalı – özellikle aradığınız şeyle ilişkilendirme imkanıNüfus özelliklerine odaklı – belirli bir yaş aralığını veya belirli bir bölgeyi hedefleme imkanıİçerik odaklı – video gibi belirli bir içerik şeklini kullanma imkanıDavranışsal – geçmişteki ilgi alanlarını / tercihlerini esas alarak reklam yapma imkanıKonum odaklı – ilgili bir zamanda tüketicinin bulunduğu mekanı kapsama imkanı
Yukarıdaki örnekler bağlamında kullanılan çerez (cookie) teknolojisi, internet kullanıcılarının geçmişte ilgili olduklarını beyan ettikleri markalar bazında yeniden hedefleme yapabilmeyi sağlar. Örneğin bir kullanıcı online bir satın alma işlemine başlayıp ödeme aşamasında vazgeçebilir. Bahsi geçen teknolojiyle sözkonusu kullanıcıya daha sonra, ilgi duyduğu ürünün yer aldığı reklamı göstermek ve bu ürünle ilgilenmiş olduğunu hatırlatmak mümkündür.
Bu ve benzeri teknikler, yayıncıların reklam envanterlerini daha verimli kullanmasını, müşterilerine daha zengin içerik ve hizmet sunmasını sağlarken, e-ticareti de tetikler. Davranışsal reklamın etkisini merak edenlerin IAB ve YouGov tarafından yapılan davranışsal reklam araştırmasını ( http://www.iabuk.net/research/library/iab-and-yougov-behavioural-advertising-research ) incelemelerini tavsiye ederiz.
İnternet reklamcılığı ayrıca ‘kişi başına maksimum gösterim sistemi’nin kullanılmasına da imkan verir. Kullanıcıların mesajları görüntüleme sayısının belirlenebilmesi anlamına gelen bu sistem, bütçelerin etkinliğini arttırır, kampanyanın erişim alanını maksimum düzeye taşır ve konvansiyonel mecralardan farklı olarak, kullanıcıların aynı reklamı defalarca görerek rahatsız olmasını engeller.
4. ÜRETKENLİK
Zengin kreatif malzeme üretme imkanları
İnternet, reklamcılara sınırsız bir yaratıcılık imkanı sunar. Teknolojinin 12kb gif banner’dan fazlasını kaldırmadığı eski günlerde durum biraz farklıydı. Zira o dönemde, fiziksel alandan animasyon sayısına, kullanılabilecek renk adedine kadar pek çok kısıtlama söz konusuydu. Ancak internet, sadece birkaç yıl içinde son derece zeki kişilerin / yöneticilerin katkısıyla canlı, adeta nefes alan ve durmaksızın gelişen bir platforma dönüştü. Gelişmiş teknoloji çok zengin bir dijital yelpaze ortaya çıkardı. Üstelik internet başka hiçbir mecrada olmadığı kadar günlük hayatın (yolda, işte, evde, uçakta, hatta plajda) bir parçası haline geldi.
Bu sayede internet reklamcılığında yapmak istediğiniz her şeyi gerçekleştirmek artık mümkün. Bunun için yenilikçi görüntü bazlı marka reklamlarından, içerik öncesi video reklamının görsel ve işitsel etkisine veya arama reklamlarındaki zeki kelime oyunlarından, bağlılık yaratan ve derin interaktif deneyimler sunan oyunlara kadar pek çok unsuru kullanabilir, internet reklamcılığının sınırsız yaratıcılık imkanlarından yararlanabilirsiniz.
Tek yapmanız gereken, müşterilerinize nerede ve nasıl ulaşacağınızı belirleyerek onlara Guiness’in iAd uygulamasında (http://youtu.be/bPx5Ng9nkQM) olduğu gibi ilgili bir mesaj göndermek veya coğrafi-iklimsel teknolojiden yararlanılan John Lewis ilkbahar sezonu kampanyasında olduğu gibi, gerçek zamanlı mecralarda şaşırtıcı ve eğlenceli reklamlar hazırlamak, özetle sıra dışı bir düşünce şekli geliştirmek.
5. BAĞLILIK
İnternet dikkatinizi çeker ve ilginizi yıllarca canlı tutabilir.
SDÇ markamız USBB için EAG tüketicilerini arıyor.
Son Derece Çekici markamız Uzun Süreli Bir Birliktelik için Espri Anlayışı Gelişmiş tüketicilerini arıyor.
Eğer sonsuza dek sürecek gerçek sevginin peşinde olan bir marka olsaydık, aradığımızı bulmak için interneti kullanırdık. Neden mi? Çünkü markayla tüketicinin mükemmel biçimde flört edebileceği internet, ses ve görüntüden çok daha fazlasını sunar. İnteraktif ve son derece dinamik olan bu mecra, hem bağlama dayalı hem gerçek zamanlı olduğu için, istenen mesajın verilmesini sağlar. İnternet bir kere dikkatinizi çekmeyi başarırsa, ilginizi canlı tutmak için var gücüyle çalışır, sizin için yalnızca şekil açısından tercihler üretmekle kalmaz, aynı zamanda istediğiniz kadar interaktif katılımda bulunabilmeniz için seçim şansı da sunar.
Diyelim ki yepyeni bir ürününüz var. Kullanıcı bu ürün hakkında internetten bilgi edinebilir, ürünün videosunu izleyebilir, ürünün beta test versiyonunu herkesten önce kullanabilir ve doğrudan ürünü geliştiren kişilere sorularını yöneltebilir.
Örneğin, bir uçak bileti satın almak üzereyseniz ve doğru yerleştirilmiş bir seyahat reklamı, bulunduğunuz sayfadan ayrılmanızı gerektirmeden gideceğiniz yerdeki bir otelde yer olup olmadığını kontrol etmenizi sağlıyorsa, satın alma işlemi için muhtemelen o markayı tercih edersiniz. Bunun tek nedeni o reklamın ilginizi çekmiş olması değil, aynı zamanda gerçekten işinize yaramış olmasıdır. Veya formunuzu kazanmayı planlarken, bir spor markası size ücretsiz bir kişisel antrenman uygulaması sunuyorsa, o markaya her hafta birkaç saat ayırır ve bunun ne kadar mükemmel olduğunu başkalarına da anlatırsınız.
Kısacası internet sadece flörtle sınırlı kalmaz, aynı zamanda markayla tüketici arasında bir bağ kurar. Ürüne / markaya yönelik ilgi uyandırır ve onlara ilişkin tartışmalara / değerlendirmelere dahil olmanızı sağlar. Bunlar marka tercihine sıra geldiğinde meyvesini verir.
6.SOSYALLİK
İnsan doğası gereği sosyaldir, İnternet üzerinde dahada sosyaldir...
TV reklamlarının 25, radyo reklamlarının 70 yılı aşkın bir süredir hayatımızda olduğunu göz önünde bulundurduğumuzda, dijital reklamcılığın halen emekleme döneminde olduğunu söyleyebiliriz. Her ne kadar emekleme dönemi de olsa, 90’lardan beri yükselişte olan internet ülkemizde ulaştığı 12 yaş üstü 25 milyonu aşkın aktif kullanıcıyla reklam / iletişim dünyasındaki yerini çoktan sağlamlaştırdı.
İnternetin başarısının nedenlerinden biri, tüm dünyada davranış şeklini değiştirmiş olan sosyal niteliği oldu. İnternet sayesinde nerede ve ne zaman isterseniz muhabbete girebilir, yeni bir restoranla ilgili bilgi arayabilir ve saniyeler içinde restoran hakkında yapılmış olan onlarca yoruma göz atabilirsiniz. Heyecan verici bir şeyle karşılaştığınızda, bunu sadece bir tıkla arkadaşlarınızla, ailenizle ve hatta tüm dünyayla paylaşabilirsiniz. Bütün bunlar, internet üzerindeki sosyal ağlarda giderek daha fazla zaman geçirmek anlamına geliyor.
Bu durum markalara, kullanıcıların ilgisini çekebilmeleri için sonsuz sayıda fırsat sunuyor. Ancak dikkat edilmesi gereken nokta, bu ilgi çekici unsurların ürün deneyimini tamamlar nitelikte olmasını ve ilgili mesaj içermesini sağlamak. Örneğin, Facebook haber kaynağınızda, en sevdiğiniz müzik grubunun da sahne alacağı yerel bir etkinlik reklamını görürsünüz. Bu reklam hedefini tam on ikiden vurmuş olur. Veya internet üzerinde yemek tarifi ararken, markalı bir Youtube kanalında, ilgili malzemeleri satın almanıza imkan veren bir yemek tarifi videosuyla karşılaşırsanız. Reklam yine tam hedefine ulaşmıştır.
İnsanlar birbiriyle bağlantı kurarak birlikte daha çok şey yaparlar. İnternet üzerinde en uygun ücreti elde etmek için bir grubun satın alma gücü kullanılabileceği gibi, haberlere gerçek zamanlı ortamda yorumlar yapılabilir veya popüler dizileri izlerken seyircilerin de diziye katkıda bulunması mümkün olabilir. Dijital dünya, gezegenimizi daha sosyal, işbirliğine açık hale getiriyor, komünal yaşam tarzını destekleyen mecralar, insanlar ve teknolojilerle dolup taşıyor. Ve henüz herşeyin başındayız.
7. HESAP VEREBİLİRLİK
Gerçekten hesap verebilir mecra:İnternet
İnternet kullanıcıyla kesintisiz ve çoklu temas halindedir. Bu sayede geleneksel medyada kullanılan tüm marka ölçümlemelerinin yanı sıra müşteri davranışları, kampanyanızın etkileri ve reklam yatırımlarının geri dönüşü (ROI) hakkında fikir veren çok sayıda imkana sahiptir.
İnterneti diğer mecralardan ayıran özellik, tüketicinin internet üzerindeki yolculuğunun bütününü gösterebilme kabiliyetidir. Bu yolculukta yer alan faaliyetler arasında satış, haber bülteni aboneliği, bir reklamın görüntülenme sayısı (reklam gösterimleri), bir mikrositeyi ziyaret etmek için ilgili reklamın tıklanma sayısı, insanların reklamla etkileşim sayısı, yeni kayıt oluşturma, sosyal medya beğenileri, takibe alma vb. işlemleri sayabiliriz.
Örneğin 2010’da Cadbury Dairy Milk için düzenlenen bir internet kampanyasında 30 milyon reklam görüntülendi ve 6 milyon ayrı kullanıcıya (Birleşik Krallık nüfusunun %10’u) ulaşıldı. Bu kampanya dahilinde, kullanıcılar tarafından oluşturulan ve izlenen videolar, bloglar ve twitter’da kampanyayla ilgili olarak yapılan yorumlar gibi pek çok unsur yer aldı. Online reklamların satışla ilintisi irdeleyen araçlar kullanılarak, Cadbury’nin bu kampanyayla internet üzerinde harcamış olduğu 1 İngiliz Sterlinine karşı, 3 İngiliz Sterlini kazandığı hesaplandı.
8. ETKİLEŞİM
Markaların tüketicilerle etkileşmesine imkan veren ve müşterilerle bağlılığını geliştiren bir mecra...
İnternet, kullanıcının web siteleri, e-postalar ve diğer online hizmetler vasıtasıyla, bağlantıları tıklamasına, yazı yazmasına, konuşmasına, kayıt yapmasına ve internet üzerinde kendi yolunu bulmasına imkan veren “itme-çekme” stratejisinin geçerli olduğu bir mecradır. Dahası bu mecra reklamcıların, müşterilere doğrudan yanıt vermesine ve müşterilerle etkileşimde bulunmasını da sağlar.
İnteraktivite, müşteriler için yüksek oranda bağlılık oluşturan, yoğun bir deneyim anlamına gelir. Online gösterim bazlı reklamlarda bir marka mesajı verilebileceği gibi, müşteri bilgileri toplanmasına imkan veren formlar, video klipler, oyunlar, hatta alışveriş fonksiyonu vb. unsurlar vasıtasıyla bir mesajdan çok daha fazlası da sunulabilir.
Marka reklamcılığının bu iki olumlu yönü interaktif deneyimle birleşince etkileşimin kapsamı genişler, duygular harekete geçirilir ve tepki verilmesi teşvik edilir. İnteraktivite, kişilere ürün veya hizmetlerden söz etmek, eğlendirmek, markalaşmak, geribildirim almak, olası alıcılar belirlemek ve satış yapmak için kullanılabilir.
İnteraktivitenin tek sınırı hayal gücüdür. Mesele marka mesajını müşteriye tek yönlü olarak dayatmak yerine, onu sürece dahil edebilmek ve interaktivitenin yeteneklerini kullanarak müşteriyi bir markaya çekmektir.
9. GERÇEK ZAMANLILIK
Kampanyaları sadece internete özgü olarak gerçek zamanlı ortamda güncelleme ve geliştirme imkanı...
İnternet, diğer mecraların aksine elde edilen sonuçları anında almanıza ve faaliyetlerinizi gerçek zamanlı olarak düzeltmenize, ayarlamanıza izin verir. İnanılmayacak bir güce sahip ve benzersiz olan bu özelliğin kullanımı da son derece kolaydır. Online gösterim bazlı reklamcılıktan, aramaya, e-postalara yahut sosyal medyaya kadar, hangi aracı kullanırsanız kullanın, kampanyayı yayına soktuktan dakikalar sonra, tüketicilerin reaksiyonunu görebilirsiniz.
Kampanya sırasında, aldığınız sonuçları iyileştirmek üzere reklamı değiştirebilir veya düzeltebilirsiniz. Başka hiçbir reklam mecrası bu esnekliği sunamaz. İnternet reklamcılığının gerçek zamanlı niteliğinin en yararlı kullanım şekillerinden biri, kampanyanın başında birden çok kreatif materyali test edip, en iyi performansı vereni belirlemek ve kampanyayı buna göre yeniden düzenlemektir.
Bu, reklamcıları tüketicilerin neye tepki vereceğini tahmin etme zahmetinden kurtarır ve reklam yatırımından maksimum verim elde edilmesine imkan verir. Geleneksel mecrada ise kreatif çalışma başarılı olmasa dahi, kampanya her durumda devam eder. Daha da kötüsü muhtemelen kampanya döneminin ortasına veya sonuna gelene kadar reklamın başarılı olup olmadığı hakkında fikriniz bile olmaz. İnternetin gerçek zamanlı olabilmesi, bu mecranın her yönüyle iç içe geçmiş bir pazarlama devrimi niteliğindedir.
10. MOBİL İNTERNET
Parmağınızın ucundaki fırsat: Mobil markalaşma
Mobil internet her geçen yıl gelişiyor. MMA (Mobil Marketing Association) verilerine göre Türkiye’de 61,7 milyon mobil abonesi var ve bunların 21,4 milyonu 3G abonesi.
Mobil internet artık gündelik yaşantımızın bir parçası durumunda. Ortalama bir mobil mecra kullanıcısı telefonunu günde 18 kez eline alıyor ve bu rakama aramalarla SMS mesajları dahil değil.
Tüketiciler mobil interneti her şey için kullanıyor. Örneğin Google’daki genel restoran aramalarının %30’u mobil internet vasıtasıyla yapılıyor. Aynı şekilde otomotiv alanındaki aramaların %17’si, tüketici elektroniği aramalarının %16’sı mobil cihazlardan yapılıyor. Daha da önemlisi, tüketiciler mobil cihazlarından sadece internette gezinmekle kalmıyor alışveriş de yapıyorlar. IAB araştırmalarına göre Birleşik Krallık’taki mobil telefon sahiplerinin %51’i mobil ticarete yönelmiş durumda.
Her geçen gün daha fazla reklamcı mobil internet dünyasının potansiyelini keşfediyor. IAB/PwC’nin mobil reklam harcamaları çalışmasına göre mobil reklamcılık harcamaları, 2009’dan 2010’a dek %116 artmış. Finans ve tüketim malları gibi ana sektörlerin önde gelen markaları mobil internet mecrasına yatırım yaptıkça, markasına yarar sağlamak için mobil internetten yararlanan reklamcıların sayısı da artıyor. Kısacası çağın gerisinde kalmak isteyemeyenler için mobil interneti kullanma zamanı geldi.
Kaynak: iab.turkey
Yazar: Ömer ÖZTÜRK
AdWords Sertifikası
Analytics Sertifikası